De e-learning helpt bij mijn drukke leven
‘De e-learning helpt bij mijn drukke leven’, zegt Shervin in maart 2024.
Na elke module vraagt Suitcase talen de studenten om feedback op specifieke onderdelen van de Delft-methode. Na module 2 richten we ons op de e-learning van de de Delftse methode.
Shervin vervolgt zijn feedback:
‘Ik heb eenvoudig toegang tot de materialen online en
de uitspraak van elk woord is in nt2school.’
E-learning is handig
Later, in mei 2024, schrijft Roberto: E-learning is handig.
Ik vind het fijn dat ik geen tijd hoef te besteden aan reizen naar de les en zodra de les is afgelopen, ben ik thuis.
Bovendien kan ik reizen en toch nog lessen bijwonen als het een korte reis is.
Roberto’s klasgenoot Philip is het eens over het online studeren met de Delftse methode:
Ik vind het fijn dat het heel makkelijk is om tijd te vinden om naar de lessen te gaan. Er is geen woon-werkverkeer. Dit maakt het heel makkelijk om te plannen.
Ik vind het ook fijn dat er nadruk ligt op voorbereiding en zelfstudie, omdat ik daardoor op een meer gestructureerde manier over de taal nadenk.
Ina noemt in oktober 2024 nog een aspect:
Ik vind de Delftse methode e-learning fijn omdat het stapsgewijs is en
het helpt me om een routine te hebben voor elke les
En Ina’s klasgenoot Binh voegt toe:
E-learning kan op elk moment gemakkelijk worden gevolgd. Vrijheid om op elk moment te leren.
Wat vind je minder fijn aan e-learning?
Student Shervin is in Maart 2024 kritisch over de vertaaltool. Zijn commentaar:
Bij het gebruik van de vertaaltool worden soms verschillende betekenissen van een woord niet op de juiste plaats gebruikt, wat verwarrend kan zijn.
Gelukkig voegt Shervin toe:
Over het algemeen ben ik positief over de e-learning.
Roberto zegt in mei 2024:
Ik vind niets specifieks vervelend. Tot nu toe hebben we geen verbindingsproblemen gehad, het geluid en beeld werkten altijd prima. Wat betreft het Delftse methode materiaal, het is al gepland om op die manier te worden gebruikt, het werkt vrij goed.
Ik ben positief. In mijn huidige persoonlijke omgeving zou het niet mogelijk zijn om lessen te hebben als het niet via e-learning zou gaan.
Roberto’s klasgenoot Philip vermeldt:
Ik denk dat het soms gemakkelijk is om de online lessen te vergeten en ik betrap mezelf erop dat ik me op het laatste moment voorbereid.
Maar, ik ben erg positief en ik vind de Delftse methode erg nuttig.
In de e-learning heeft Ina moeite met het opnemen van haar uitspraak
In de e-learning heeft Ina moeite met het opnemen van haar uitspraak:
Als ik mezelf opneem, neemt het soms andere dingen op dan ik probeer te zeggen en loopt de opname soms vast. Het kost dus meer tijd om mijn les af te maken.
Natuurlijk gaf Suitcase talen een advies over hoe je het opnameprobleem kunt overwinnen – het is een uitspraakprobleem:
Als de recorder vastloopt op je uitspraak in Nederlands voor anderstaligen-materialen, komt dat omdat je sommige Nederlandse klanken verkeerd uitspreekt.
Probeer het opnieuw, maar neem deze keer één zin tegelijk op en luister er meteen naar.
Wanneer je je eerste fout vindt, probeer dan alleen dat ene geluid opnieuw, totdat de recorder en jij tevreden zijn.
Als je nog tijd over hebt, probeer je een andere uitspraakfout. Neem jezelf steeds opnieuw op. Als de recorder je uitspraak niet accepteert, vraag het dan aan de docent in de klas! Dat is Margreet Kwakernaak
Werk langzaam en systematisch aan je uitspraak. Uiteindelijk zal niet alleen de recorder je begrijpen, maar ook de Nederlanders zullen je begrijpen.
De e-learning helpt met mijn drukke leven, maar er is niet veel grammatica
Binh is een klasgenoot van Ina. Binh’s Nederlandse uitspraak is vlekkeloos en de e-learning helpt hem met zijn drukke leven, maar wanneer hem wordt gevraagd wat hij minder leuk vindt aan de Delftse methode, vermeldt hij:
Er is niet veel grammatica in de e-learning. Op dit punt denk ik dat ik meer grammatica nodig heb.
Commentaar Suitcase talen:
Voor studenten die meer grammatica nodig hebben, heeft Suitcase talen twee optionele grammaticamodules ontwikkeld: één op niveau A2 en één op niveau B1.
In de grammaticamodules is de uitleg van de docent eenvoudig en duidelijk. Studenten bereiden elk grammaticaonderwerp voor met schriftelijke oefeningen. In de online klas beantwoordt de docent je vragen. Bovendien oefenen we het onderwerp mondeling tijdens de les.
De A2 Examentraining is goed
De A2 Examentraining is goed
Expats die willen naturaliseren, moeten het Inburgeringsexamen op niveau A2 afleggen. Het B1-niveau geldt voor inburgeringsplichtigen.
Suitcase talen’s populairste examentraining is de A2 Inburgerings- examentraining
Na drie modules van de Delftse methode volgen studenten deze korte examentraining. In de training oefenen zij in vijf lessen alleen de examenonderdelen spreken en schrijven van het Inburgeringsexamen. Op verzoek van de studenten is de training in 2024 met één les verlengd tot zes lessen.
Inburgeringsexamen 2024 voor expats informeert u over de vereiste examenniveaus.
Op de vraag ‘Wat vind je leuk aan de ExamA2 training’ antwoordde Min Yen:
De A2-examentraining is goed omdat we veel hebben geoefend
Omdat we veel hebben geoefend met spreken en schrijven, is dit een goede training. De feedback van de docent is duidelijk en nauwkeurig en zij geeft goede tips voor het inburgeringsexamen
Bovendien vind ik de oefeningen heel goed, omdat we rustig met elkaar kunnen praten en van elkaar kunnen leren.
En Tharun zegt:
Ik vind de cursus leerzaam en heb belangrijke dingen geleerd voor mijn Inburgeringsexamen
Ten slotte vat Proteeti de training samen
De A2 training is een overzichtelijke verzameling instructies en opdrachten
De A2 training is een overzichtelijke verzameling instructies en opdrachten voor de examens Spreken, Schrijven en KNM. Je kunt precies oefenen wat je op het examen moet presteren.
Bovendien vond ik de feedback die ik kreeg na elke opdracht goed.
Die helpt enorm om de zinnen correct te gebruiken voor zowel schrijven als spreken, vooral de woordvolgorde .
Uiteraard vroegen we de studenten om tips voor verbetering
Omdat zowel Min Yen als Proteeti de tip gaven dat de training wat langer mocht duren, voegde Suitcase talen er één les aan toe.
Ik ben erg blij met de opleiding
Alle deelnemers zijn positief of zeer positief, zoals Proteeti haar commentaar beëindigt : Ik ben erg blij met de opleiding
Commentaar Suitcase talen: Alle deelnemers aan eerdere trainingen zijn geslaagd voor het examen.
Niveau A2 in vier maanden
Niveau A2 in vier maanden.
Commentaren op online lessen Delftse methode. Studenten van Suitcase talen zijn expat of kennismigrant en hoogopgeleid.
Niveau A2 in vier maanden, dat vind ik leuk
De cursussen zijn intensief zodat ik Niveau A2 in vier maanden kan bereiken. Ik hou ook van de manier om eerst alleen te studeren en dan zoals gewoonlijk in de klas te bespreken. Het is moeilijk voor mij om me te concentreren in langdurige lessen met een grote hoeveelheid nieuwe informatie.
Dat zegt Nehal over haar eerste module in januari 2023.
Medestudent Stephanny vult aan: De les is een goede manier om te oefenen met spreken. Ik heb geen contact met andere Nederlanders, dus deze les helpt echt. Het leertempo en de stof zijn goed. De cursus lijkt behoorlijk praktisch.
Wij spreken vanaf het begin de Nederlandse taal
Asia vindt het leuk dat we vanaf het begin de Nederlandse taal spreken.
De teksten zijn eenvoudig en we hebben elke les veel nieuwe woorden.
Op de vraag of zij ook kritiek heeft, voegt Asia toe:
Misschien hebben we wat meer uitleg over grammatica nodig. Dat is alles.
Commentaar Suitcase talen: Er zit inderdaad niet veel grammaticale uitleg in de Delftse methode . Daarom heeft Suitcase talen twee optionele grammaticamodules toegevoegd, één voor niveau A2 en de andere voor niveau B1. Studenten die daar behoefte aan hebben, doen mee.
We kunnen heel snel vooruitgang boeken, niveau A2 in vier maanden
Sinem vindt het leuk dat de Delftse methode een intensieve cursus is:
We kunnen heel snel vooruitgang boeken, niveau A2 in vier maanden. Hoewel het een grote druk op de studenten legt, ben ik positief
Over de cursus Module 1 van de Suitcase talen Delftse methode lessen van februari 2023 zegt Rodrigo:
Ten eerste vind ik het leuk dat we veel praten in de Delftse methode en dat we niet veel tijd besteden aan syntaxis, dus de structuur van de taal.
Voor mij is de Delftse methode positief omdat deze de voorkeur geeft aan leren door te begrijpen in plaats van eerst de syntaxis te onthouden.
Ten tweede vindt Rodrigo de interactie tijdens de les leuk en het feit dat de groep behoorlijk divers is.
Aan de andere kant heeft Rodrigo een tip om de tests te verbeteren. Hij wil dat de tests meer op de context gebaseerd zijn.
Reactie Suitcase talen: Rodrigo, daar houden we dankzij jouw commentaar nu rekening mee.
Later, op 23 mei, schrijft Aleksandra:
Ik vind het geweldig dat we veel praten en oefenen
Ik vind het geweldig dat we veel praten en oefenen met het gebruik van nieuwe woorden en zinsneden. Je corrigeert ons en geeft hints, hoe we iets moeten zeggen, dat is goed.
We gebruiken niet zo vaak Engels, dat is geweldig.
Zo leren we niveau A2 in vier maanden. Studenten die dat willen, kunnen na drie maanden al Inburgeringsexamen doen.
Serieuze onderwerpen begrijp ik nu ook
Serieuze onderwerpen begrijp ik nu ook. De onderwerpen zijn nu moeilijker, maar ik denk dat dat leuk is. We bespreken belangrijke onderwerpen zoals de Gouden Eeuw, EU en ontwikkelingshulp, zegt Esther over Module 7.
Leestijd 4 minuten
Studenten Delftse methode over de B1-modules 7 en 8
Ik heb meer tijd nodig om uit mijn hoofd te leren
Maar, er is ook een probleem. Ik studeer veel, maar ik kan de nieuwe woorden niet goed gebruiken. Begrijpen en gebruiken is totaal anders. Als ik de vraag van de les snel moet beantwoorden, vind ik dat altijd moeilijk.
Voordat ik met Module 7 begon, wilde ik graag correcter en vloeiender praten. Ik begrijp meestal de vraag, maar ik kan niet met een juiste zin antwoorden. De docent helpt me om mijn zin te verbeteren. Ik denk dat dat belangrijk is. Ik heb meer oefening nodig om op niveau B1 te praten.
In Module 7 leer je veel meer uitdrukkingen dan in de B1 modules 5 en 6. Er zijn meer serieuze onderwerpen
Aysegül, oktober 2022
Ik wilde graag correcter Nederlands (NT2) praten, meer woorden leren Dat is ook gebeurd: Ik leerde veel nieuwe woorden en begon zinnen te vormen met een goede grammatica.
Ik voel nu meer moed. Bovendien heb ik nu minder stress over mijn verbetering en ik heb geduld. Ik moet veel studeren, maar nogmaals: ik heb veel moeite om te onthouden.
Ik ben heel blij met jou, Margreet Kwakernaak, je bent een echt goede docent
Özlem, oktober 2022
Ik vind de Delftse Methode leuk. Ik heb veel woorden geleerd in korte tijd,
maar heleaas kon ik ze niet allemaal leren en onthouden.
Ik vind de les een beetje kort en snel want Ik wil graag meer tijd hebben om te praten.
Maar, ik ben heel blij met jou, Margreet Kwakernaak, je bent een echt goede docent. Helaas ga ik stoppen met de Delftse methode want ik ben niet goed in onthouden.
Bedankt voor alles!
Ik ben blij dat ik het meeste wat mijn Nederlandse collega’s zeggen, al versta.
Franzi, oktober 2022
Nu, na Module 7, ben ik blij dat ik het meeste wat mijn Nederlandse collegas zeggen, al versta.
Maar, ik ben niet blij dat wij helemaal niet leren schrijven.
Suitcase talen: Het klopt dat wij in de B1 modules geen schrijfoefeningen doen zoals die in traditionele methodes gedaan worden. Studenten schrijven wel oefenzinnen in de grammaticamodules, maar niet in de Delftse methode.
Suitcase talen studenten schrijven geen vrije teksten die door een docent nagekeken moeten worden. Dat is niet mogelijk in een cursus die 33% goedkoper is dan een traditionele cursus. Als studenten dat willen, moeten alle modules langer en duurder worden.
Studenten van de Delftse methode leren wel heel goed spellen, want ze moeten elke week 50 woorden typen in de e-learning.
Veel Suitcase talen studenten doen al na 15 weken het Inburgeringsexamen.
Veel Suitcase talen studenten doen al na 15 weken het Inburgeringsexamen. Daar hoort ook een schrijfexamen bij. In de examentraining schrijven ze 15 proefexamens, die door de docent worden nagekeken. Tot nu toe zijn ALLE studenten die deze training gedaan hebben, in één keer geslaagd.
Bij het B1-examen hoort ook een schrijfexamen- veel moeilijker. Voor het B1 examen doen de studenten een examentraining van 5 weken, waarin het schrijven centraal staat.
Ik kan de Delftse methode aanraden als je discipline hebt. Serieuze onderwerpen begrijp ik nu ook
Basak, januari 2023
Als de teksten interessant en bijgewerkt waren was ik blij met de teksten van de Modules 7 en 8. Serieuze onderwerpen begrijp ik nu ook.
Maar, als de teksten niet interessant en een beetje oud waren, was ik niet blij.
Wel brengt de Delftse methode enige discipline met zich mee. Ik kan de methode aanraden als je die discipline hebt
Ik was blij dat ik B1 met Suitcase talen studeerde, want in vond het een professionele en goede cursus
Sheer, januari 2023
Ik was blij dat ik B1 met Suitcase talen studeerde, want in vond het een professionele en goede cursus.
Op sommige momenten was ik niet blij, want het was erg moeilijk om alle teksten te leren, maar het is me gelukt! 🙂.
Ten slotte was het een geweldige ervaring om bij Suitcase talen te studeren.
Ik was heel blij, toen ik een afspraak met mijn oogspecialist had
Norma, januari 2023
Ik was heel blij met mijn B1 studie bij Suitcase talen, toen ik een afspraak met mijn oogspecialist had. Daarvoor spraken we meestal in het Engels, maar de laatste keer hebben we de eerste tien minuten alleen maar Nederlands gesproken!
Na de B1-modules ben ik tevreden met mijn verbetering in het spreken en verstaan van het Nederlands en serieuze onderwerpen begrijp ik nu ook.
Ik zou de cursus aanbevelen aan anderen die de tijd en focus hebben om te slagen in een intensieve cursus.
Online lessen zijn prima
‘Online lessen zijn prima, en ik heb geen behoefte aan offline’, zegt Marina. In januari 2022 startte ze haar online studie in Almere. Na een zomerpauze vervolgde ze vanuit Eindhoven de Nederlandse conversatielessen tot niveau B1
Module 2 studenten over online lessen en e-learning
Michal, mei 2022
Ik vind studeren met e-learning en online conversatielessen een goede methode om de Nederlandse taal, NT2 NT2, te leren. Ik moet veel praten in de klas.
Soms vergeet ik gewoon om aan het einde van de les vragen te stellen aan de leraar.
Yuri, juni 2022
De zelfstudie met e-learning werkt goed. Ik heb het schema gevonden dat ik na het werk kan volgen.
Nu, na Module 2, merkte ik dat ik veel meer kan begrijpen als ik iets lees of beluister.
Wat ik minder leuk vind aan deze e-learning is dat er een gebrek is aan grammatica en zinsbouwoefeningen
‘Wat ik minder leuk vind aan deze e-learning is dat er een gebrek is aan grammatica en zinsoefeningen’, zegt Anton in augustus 2022.
Voor de rest vind ik zelfstudie met e-learning prima voor De Delftse methode.
Suitcase talen: daar klagen meer studenten over en daarom heeft Suitcase talen twee optionele grammaticamodules toegevoegd. In de A2 en B1
grammaticamodules, bereiden studenten hun les voor door grammatica-oefeningen te schrijven in Suitcase talen-werkbladen, en in de klas doen we zinsvormingsoefeningen.
Tetyana, augustus 2022
Studeren met e-learning en conversatielessen volgen met Zoom, is een zeer comfortabele manier van studeren omdat je je eigen tijd kunt kiezen om te studeren en te oefenen tijdens de les.
En ik denk ook dat onze groep veel geluk heeft met de docent – Margreet geeft altijd zoveel aandacht aan iedereen en verzorgt elk detail
En ik denk ook dat onze groep heel veel geluk heeft met de docent – Margreet geeft altijd zoveel aandacht aan iedereen en verzorgt elk detail – ze adviseerde ons bijvoorbeeld hoe we beter aan de les konden deelnemen (technisch).
Ze maakte zich zelfs zorgen of ik me op mijn gemak voelde als ik met een student van een andere nationaliteit moest praten (vanwege de oorlog) = zo lief ❤️
Konstantin, augustus 2022
Ik denk dat online leren in kleine groepjes (4 studenten) goed gaat. Ik weet niet zeker hoe goed ik de lessen zou begrijpen als er meer studenten per groep waren.
Helaas is de tijd nogal krap bij de Zoom-lessen.
Al met al denk ik dat ik best veel geluk heb met de groep, iedereen lijkt gemotiveerd om te leren. Ik denk dat alles goed is, tenminste voor nu.
Artem, oktober 2022
Zelfstudie met e-learning is erg nuttig. Helaas kon ik niet alle conversatielessen volgen, maar ik kon in ieder geval zelf de cursus volgen en teksten bestuderen, wat erg leuk is.
Grammatica valt echter een beetje buiten het bereik van deze methode.
Bovendien liggen de lessen op maandag en woensdag vrij dicht bij elkaar, dus er is niet veel tijd over om de tweede tekst voor te bereiden, en het begin van elke week is behoorlijk intensief, vooral als je de cursus combineert met werk.
Vanwege mijn zakenreis doe ik vandaag mee vanaf het vliegveld
Nog een vraag – vanwege mijn zakenreis doe ik vandaag mee vanaf het vliegveld en het is hier nogal luidruchtig. Kan ik meedoen en in ieder geval naar de les luisteren? Ik weet niet zeker of ik goed kan praten en of iedereen me kan horen.
Suitcase talen: het komt valer voor dat leerlingen vanaf het vliegveld meedoen met de les. In het geval dat dit de luchthaven Schiphol is: daar zijn twee videobelcabines. Omdat maar weinig mensen weten dat die cabines bestaan, zijn ze over het algemeen beschikbaar en: ze zijn comfortabel!
Op andere luchthavens heb je echt een koptelefoon nodig en moet je een beetje apart van andere passagiers kunnen zitten.
Xena, oktober 2022
Ik studeer graag met e-learning en online lessen zijnprima, het is efficiënt en past bij mijn drukke schema. Het werkt voor mij.
Maar, als je mij vraagt wat ik mis in de Delftse methode: in de e-learning mag wat meer uitleg over de grammatica.
E-learning is goed, het stelt je in staat woorden en zinnen te horen, te leren en te herhalen
Ten eerste: E-learning is goed, het stelt je in staat om woorden en zinnen te horen, te leren en te herhalen. Zelfstudie kan lastig zijn en ik besteed er best veel tijd aan, zegt Denis in november 2022.
Aan de andere kant heb ik wat problemen met de uitspraakstap in de e-learning. Die begrijpt namen en nummers niet altijd. Bovendien moet ik de teksten (bijna) uit mijn hoofd leren.
Ten tweede: ik zou graag wat grammatica willen voor samengestelde werkwoorden als ‘afwassen’, ‘opnemen’, ‘oversteken’ etc.
Suitcase talen: desgevraagd legt de docent die uit op het whiteboard aan het einde van de conversatieles.
Denis: Helaas heb ik wegens tijdgebrek besloten te stoppen. Ik wil graag doorgaan met de Delftse methode met e-learning, maar in een langzamer tempo. Ik zal de gespreksgroep missen.
We leren veel nieuwe woorden in B1
We leren veel nieuwe woorden in B1 en praten over moeilijke teksten. Maar alles gaat goed en ik studeer minimaal één uur per les. De Delftse methode is heel goed om snel te leren praten. Dat gaat ook goed met minder grammatica dan in een traditionele methode, – zo zegt Asfia. Asfia begon in augustus met Nederlands, was in januari op niveau A2 en heeft in februari haar eerste module B1 gedaan.
Sahar: De Delftse methode is nieuw voor mij en ik vind de Delftse methode makkelijk en duidelijk. Het voorbereiden voor de les gaat goed. Ik kan snel veel woorden leren. Ik gebruik een paar woorden van de B1 modules soms, omdat ik ze niet overal kan gebruiken. Andere woorden gebruik ik vaak, omdat ik veel vergaderingen met klanten heb. Tot slot gebruik ik weer andere nieuwe woorden heel vaak, omdat ik elke dag met nieuwe mensen moet communiceren.
We leren veel nieuwe woorden in B1, dus ik moet langer lezen.
Zafer: We leren veel nieuwe woorden in B1, dus ik moetlanger lezen. De lessen gaan ook een beetje snel, zodat ik de meeste woorden binnen een week vergeet. Omdat er Corona is, kan ik niet met anderen praten. Ik denk dat ik eerst de eenvoudige woorden beter moet leren zodat ik voor het A2- spreek- en schrijfexamen kan slagen.
Ik probeer om een of twee uur per les te studeren. Voor de les op dinsdag, is dit geen probleem. Maar voor donderdag, is een dag meestal niet genoeg. (Suitcase talen: de studenten krijgen aan het begin van elke module een rooster met het huiswerk voor alle tien de lessen. Veel studenten doen een deel van het huiswerk in het weekend.
Toch vind ik de Delftse methode beter dan andere methodes. We leren nieuwe woorden maar ook veel over Nederland. Dit helpt voor het inburgeringsexamen en ook om te praten met andere mensen. Voor praten is de grammatica denk ik niet een groot probleem maar voor het examen moet ik extra studeren
Toen ik de tekst over Amsterdam heb gelezen, wilde ik meteen alle plaatsen van de tekst bezoeken
Franzi: Toen ik de tekst over Amsterdam heb gelezen, wilde ik meteen alle plaatsen van de tekst bezoeken. Ik vind de onderwerpen van B1 echt interessant. Ook vind ik de woorden een beetje moeilijker dan in de vorige modules. Ik moet meer tijd aan leren besteden. Ik studeer nu per les ongeveer twee uur.
Beena: Ik studeer 2 tot drie uur per les, maar alles gaat goed in Module 5. De Delftse methode is nieuw voor mij en ik vind dat heel veel praten voor de taalontwikkeling belangrijk is,Ik gebruik de woorden van Module 6 vaak, omdat ik elke dag een artikel via de NOS-app lees. Ook praat ik in mijn Nederlandse kletsgroep. Ik vind alle teksten van de Delftse methode interessant.
In B1 leren we erg veel nieuwe woorden en de teksten zijn langer
Aysegül: Nu in B1 leren we erg veel nieuwe woorden en de teksten zijn langer. (Suitcase talen: In zowel de A2 als de B1 modules leer je per les 50 nieuwe woorden. De woorden van B1 zijn wel moeilijker, maar evenveel als in A2: 100 per week. Je leert de woorden in handige zinnen waarmee je kunt spreken) Ik moet lange uren besteden om te studeren. Het maakt het minder leuk. Ik studeer nu minimaal 4 uur per les.
Dit is mijn vijfde moduleDelftse methode en ik hou erg van deze methode. Ik leer snel en begon meteen te praten. Maar het is erg intensief. Ik moet nieuwe woorden en uitdrukkingen leren zonder genoeg te oefenen. Ik ben bang om te vergeten wat ik heb geleerd. Ik moet herhalen wat ik heb geleerd, maar ook studeren voor een nieuw hoofdstuk.
Als we in de les tijd hebben, hebben we ook wat grammatica en krijgen we antwoorden op onze vragen
Lizzy: Ik gebruik de woorden van de B1 Module 6 soms, omdat ik sommige woorden al ken. Maar het is een ander ding met de nieuwe woorden. Meestal, moet ik over de zinnen denken, zoals over de structuur of de grammatica.Daarna kan ik de nieuwe woorden gebruiken, maar ik voel dat ik snel moet praten dus ik kies wat voor mij het makkelijkste is. Niettemin moet ik me dwingen om de nieuwe woorden te gebruiken, anders zal ik me niet verbeteren.
De diversiteit is het beste
De diversiteit is het beste van Module 3. Onderwerpen zoals bevolking, religie en huwelijk in Nederland zijn meer dan dagelijkse gesprekken. Die onderwerpen hebben me geholpen om Nederland beter te leren kennen Nu kan ik mijn nieuwe land ook op een betere manier aan andere mensen presenteren.
Anderzijds is zelfdiscipline een belangrijk gegeven in de Delftse Methode. Ik moet regelmatig blijven luisteren, studeren en oefenen. De woorden en concepten van Module 3 zijn moeilijker – zegt Esther uit Taiwan.
Studenten beoordelen de Delftse methode Module 3, winter 2021-2022: de diversiteit is het beste
Sugandh: We hebben nu allemaal in Module 3 meer zelfvertrouwen. Ik heb echte verbetering gezien als het gaat om het gebruik van het Nederlands. Het moeilijke is wel dat de woordenschat groeit, zodat het moeilijk wordt om alle woorden te onthouden
Shamirah: Voor mij is het meest positieve aan module 3 de sfeer in de klas. We hebben een leuke groep en kunnen veel van elkaar leren.
Het negatieve is dat het spreekdeel soms net iets te snel gaat voor mij, want ik ben nog maar 3 maanden in Nederland.
Gelukkig kan ik ook Nederlands spreken met mijn vriend, hij is Nederlands. En met zijn ouders en broer. Ik voel me op mijn gemak en ze helpen me als ik fouten maak.
De diversiteit is het beste. Met onze groeiende woordenschat bespreken we meer geavanceerde onderwerpen
Zafer: De diversiteit is het beste van de Delftse methode. Met onze groeiende woordenschat bespreken we meer geavanceerde onderwerpen in module 3.
Ik voel me ook zekerder als ik Nederlands spreek in het openbaar.
Voor module 3 heb ik echter meer tijd nodig om te leren. Vanwege persoonlijke omstandigheden was het een beetje uitdagend omdat ik tegelijkertijd de grammaticamodule heb gedaan.
Franzi: Ik vond het leuk om de presentatie te doen. Die liet me zien wat ik tot nu toe al geleerd had.
Maar, het is wel moeilijk om altijd tijd te vinden om de lessen voor te bereiden en om steeds betrokken te zijn. Ik kijk uit naar de winterstop. Dan heb ik wat tijd om de woordenschat die we tot nu toe hebben geleerd, te herhalen.
Assiata: In deze module, Module 3, spreek ik beter Nederlands, omdat ik meer woorden ken.
Helaas heb ik tot nu toe de grammaticamodule niet gedaan, dus ik maak veel fouten in mijn zinnen.
De Delftse methode is snel
‘De Delftse methode is snel en ik kon vrij snel echte gesprekken leren. Maar, er zit niet veel grammatica in de methode (Suitcase talen: daarom bieden wij twee optionele grammaticamodules aan). De methode laat studenten hun eigen conclusies trekken. Mijn conclusies zijn meestal goed, maar er zijn altijd uitzonderingen. Dat vind ik minder prettig aan de methode.’
– aldus Dhruba uit India. Na slechts twee modules Delftse methode was hij klaar voor het Inburgeringsexamen A2.
Module 1 studenten vertellen over hun eerste ervaringen met de Delftse methode – oktober en november 2021
Marina: In de eerste plaats is de e-learning erg nuttig, vooral de audio en de luisteroefeningen. Ten tweede geeft de methode de juiste instructies en handige zinnen. Ze zijn niet te makkelijk en ook niet te moeilijk. Ten derde is elke tekst van de Delftse methode een algemene inleiding over één onderwerp. Zo’n les heeft een evenwichtige hoeveelheid nieuwe woorden . Tot slot maak je geen geen huiswerk na de les, maar vóór de les.
Milena: De Delftse methode kent veel dialogen. Daarin kunnen mensen horen en leren hoe Nederlanders echt praten. Het geeft studenten de mogelijkheid om meerdere keren zinnen te herhalen. Bovendien kunnen ze naar hun eigen uitspraak luisteren. In de conversatielessen vind ik het leuk dat we allemaal uit verschillende landen komen, en we doen ons best om tijdens de les te spreken. We hebben allemaal een moment om te praten.
Anuj: Ik vind het leuk dat de nadruk ligt op spreken en uitspraak. Zo heb ik het gevoel dat ik na elke les iets nieuws heb geleerd. Bovendien vind ik de break-out rooms in de conversatieklas leuk. In de break-out rooms krijgen we 1:1 tijd om een gesprek te voeren. Later vertellen we de klas wat de andere persoon heeft gezegd.
Uma: Met de Delftse methode zijn we klaar om met Nederlanders te praten. Bovendien is het een gemakkelijkere manier om Nederlands te leren dan traditionele methoden. Over het algemeen vind ik de Delftse methode positief omdat hij ons helpt om de taal snel te leren. In de conversatielessen van Suitcase talen wordt aan elke kandidaat gelijke kansen gegeven.
De taallessen van Suitcase talen zijn boeiend, snel en de druk dwingt me echt om me voor te bereiden op lessen en hardop te spreken.
Martin: De Delftse methodeteksten zijn duidelijk en begrijpelijk. Door de herhaling van oefeningen onthoud ik nieuwe zinnen ook gemakkelijk. Wat de Suitcase talen-conversatielessen betreft: ze zijn betrokken en snel. Deze druk dwingt me echt om me voor te bereiden op lessen en hardop te spreken.
Rosely: Ik ken geen andere methodes voor het leren van talen. Daarom is het voor mij niet gemakkelijk om te zeggen wat de positieve verrassing van de Delftse methode is. Maar, ik vind het tot nu toe leuk. Ik vind het vooral leuk dat ik mijn Nederlands kan oefenen en nieuwe dingen kan leren.
Pyali: Deze methode is gemakkelijker dan de traditionele leermethode. Hij helpt om snel te beginnen met spreken en te begrijpen. Ik vind het erg leuk dat de conversatielessen van Suitcase talen gericht zijn op spreken.
Octavian: Ik vind de Delftse methode leuk omdat het een snelle manier is om Nederlands te leren. In de conversatieles heeft de docent geduld met de leerlingen.
Ik leer nieuwe woorden en zo kan ik praten
‘Ik leer nieuwe woorden en daarmee kan ik me in het Nederlands uitdrukken’, aldus Sahana. ‘Maar ook, hoe verder we naar het einde gaan, hoe moeilijker het wordt. Als ik buiten de les Nederlands spreek, komen de nieuwe woorden niet altijd op tijd’.
In het normale leven heb ik echter heel weinig kans om in het Nederlands te schrijven.
Lees meer in Woorden onthouden, de zeven stappen
Module 4 studenten over nieuwe woorden, mei 2021
Anna: We leren veel nieuwe woorden. Bij Suitcase talen hou ik van de leuke en gemakkelijke sfeer waarin je niet bang bent om te praten. Maar, ik voel wel een gebrek aan kennis van de structuur van de taal. Dat gebrek zorgt ervoor dat ik niet weet hoe ik zelf een zin moet bouwen en hoe ik werkwoorden moet gebruiken.
Suitcase talen: om dit probleem op te lossen, bieden we twee grammaticamodules aan, gericht op werkwoorden en de structuur van de zin.
Toch spreek ik Nederlands met mijn kinderen als ik met mijn kind wandel – als daar kinderen bij zijn die geen Engels spreken. Bovendien sms ik soms in het Nederlands met mijn schoonfamilie.
Ik leer veel nieuwe woorden
Thilini: Ik leer veel nieuwe woorden. Toen ik begon, kende ik nog niet zoveel woorden, maar nu kan ik een beetje Nederlands schrijven, lezen en spreken. Ik hou van de lessen van Margreet Kwakernaak. Met het kleine aantal leerlingen hebben we goede aandacht voor elkaar.
Ik heb niet veel kansen om Nederlands te praten buiten de les, maar ik begrijp nu wat anderen zeggen. Af en toe schrijf ik iets, maar daar heb ik niet vaak de gelegenheid voor.
Julia: Ik leer steeds meer nieuwe woorden. Als ik nieuwe woorden ken, begrijp ik alle Nederlandse zinnen tijdens het luisteren.
Bovendien schrijf ik mijn brieven altijd in het Nederlands, al heb ik een vertaalapp nodig om wat ik geschreven heb, te controleren
Ik spreek nu veel beter Nederlands dan in de eerste maanden
Amar: Ik spreek nu veel beter Nederlands dan in de eerste maanden. In de Delftse methode zijn de lessen van Module 4 erg interessant, hoewel in sommige teksten erg moeilijke woorden staan.
Voor mijn werk schrijf ik elke dag wat Nederlandse zinnen.
Boeiende conversatielessen hebben we
‘Boeiende conversatielessen hebben we. De hele klas doet mee’, zegt Ramune. En ze voegt eraan toe: ‘Ik vind het vooral leuk om te luisteren en vragen te stellen in de ‘één op één’ oefenruimte’ (de breakout room).
Omdat we veel praten in de lessen Delftse methode van Suitcase talen, probeer ik ook buiten de les Nederlands te praten. Vragen komen makkelijker dan antwoorden. Ook durf ik beter woorden uit te proberen en hardop te zeggen. Als ik een fout maak, voelt het niet meer zo gênant. Bovendien praat ik ook met mijn buren en twee van mijn vrienden. Maar op sommige dagen heb ik er geen zin in.
Studenten Delftse methode Module 2 februari 2021 komen aan het woord over hun conversatielessen
Shamira: De voorkeuren en antipathieën van iedereen en elkaar beter leren kennen bij elk nieuw onderwerp. Dat vind ik boeiend in de conversatielessen van Module 2. Maar, nu met Corona, vind ik het wel moeilijk om een onderwerp te bespreken, dat we niet in real time doen, zoals uitgaan in het weekend.
Bovendien probeer ik elke dag buiten de les om te praten en te leren. Het voelt goed! Ik ben vooral blij als ik in het Nederlands kan praten met anderen, zoals mijn schoonfamilie en vrienden.
De scenario’s die worden gegeven om te converseren zijn interessant en realistisch
Guru: De scenario’s die worden gegeven in conversatielessen met de Delftse methode zijn boeiend. Ze zijn interessant en realistisch.
Daarom ben ik tijdens het winkelen zoveel mogelijk Nederlands gaan praten. Bovendien voel ik me geweldig als ik de ander kan volgen die aan het praten is en als ik ook een beetje Nederlands kan praten.
Catalin: Ik kan communiceren met andere mensen in de conversatieles. Bovendien kan ik mijn kennisniveau vergelijken met dat van anderen.
Ik praat echter nog steeds niet buiten mijn huis. Ik praat alleen met een Nederlandse familievriend die bij ons op bezoek komt en controleert of ik de lessen heb geleerd. Eigenlijk is ze als een privéleraar, maar ze luistert gewoon en corrigeert me op basis van de cursussen van Suitcase talen.
Boeiende conversatielessen omdat we in de breakout rooms over de dingen praten die in ons eigen land gebeuren.
Sahana : Ten eerste praten we in de break out rooms met één partner. Daar praten we over de dingen die in ons eigen land gebeuren. Dat maakt conversatielessen boeiend, het maakt ze interessanter.
Ten tweede voelt het goed dat de Nederlanders met wie ik Nederlands heb gesproken, begrepen wat ik zei. Ik heb een paar keer met de receptioniste in het ziekenhuis gesproken. Ook sprak ik met een loodgieter en met personeel van de supermarkt. Het voelt fijn als ik ze in hun eigen taal kan aanspreken.
Lees meer over de cursussen van Suitcase talen
De onderwerpen zijn uitdagend
Tan:De onderwerpen zijn uitdagend in de Delftse methode . Ze helpen me om Nederland te begrijpen. Aan de andere kant zijn er veel nieuwe woorden en is er geen herhaling van woorden en onderwerpen uit andere lessen. Het is dus moeilijk om dit allemaal te onthouden.
Wat betreft mijn Nederlands buiten de les, ik probeer op het werk e-mails in het Nederlands te schrijven en ik praat een beetje met mijn collega’s. Bovendien praat ik met mijn buren. Verder wil ik meer Nederlands leren. Niet alleen voor Inburgering, maar ook om het echt te gebruiken. Ik heb nog ruim twee jaar de tijd om het Inburgeringsexamen te doen.
Sahana: De onderwerpen in Module 3 zijn interessant en het gaat meer over het land Nederland. We leren de cultuur kennen. Bovendien zijn er veel woorden die beginnen met ‘v’. Ze zijn verwarrend en een beetje moeilijk te onthouden
De onderwerpen zijn uitdagend in Module 3
Vy: Deze groep is klein en ik heb nu meer tijd om te praten. Nu ik in Delftse methode Module 3 zit, voel ik me zelfverzekerder bij het praten.
Aan de andere kant zijn er meer nieuwe woorden om te onthouden en zijn de onderwerpen ook wat moeilijker.
Wat betreft Nederlands spreken buiten de klas, voel ik me zelfverzekerder en natuurlijker, maar ik spreek nog niet veel Nederlands buiten de klas. Na deze module wil ik module 4 doen, aangezien ik van plan ben om eind 2021 examen te doen. Daarom wil ik na module 4 de module Inburgeringsexamen doen. Dat betekent dat ik meer wil leren voor het examen, zoals schrijven en grammatica.
Module 3 februari 2021 bestond uit slechts twee personen: ik hou van de kleine klas
Alejandro: Ten eerste hou ik van de kleine klas, want dit geeft meer gelegenheid om te spreken en te oefenen. Het tijdstip is ook goed! Aan de andere kant is het erg zwaar of moeilijk om elke dag zo’n dertig nieuwe woorden te leren. Tegelijkertijd is het goed, want hierdoor wordt je woordenschat snel groter,
Ten tweede zou ik graag intensiever kennis willen maken met deze nieuwe woorden. Voorbeelden van zinnen zodat we deze nieuwe woorden vaker horen en gebruiken tijdens de les.
Gelukkig heb ik het gevoel dat ik mijn Nederlands erg aan het verbeteren ben. Ik kan al een gesprek voeren. Luisteren en begrijpen is zelfs nog beter. Natuurlijk nog erg basic, maar ik ben op weg. Helaas heb ik het gevoel dat mijn geschreven Nederlands veel slechter is dan mijn gesproken Nederlands.
Alejandro’s klasgenoot Thilini:
Gezien de beperkte klasgrootte, was het alsof ik veel persoonlijke aandacht kreeg en dat was een grote hulp. Misschien was het zelfs nog handiger geweest als ik de grammaticaklas parallel aan deze les had kunnen bijwonen. Maar toch was dat geen groot probleem.
Ik schrijf zelden, maar ik lees wel alle officiële Nederlandse brieven die we nu krijgen zonder Google Translate te gebruiken. Bovendien voel ik me zelfverzekerder in het spreken met buren en pakjesbezorgers. Bovendien kan ik mijn dochter en haar vriendjes en vriendinnetjes nu beter begrijpen.
Veel Nederlandse grammatica in B2
Sambhav: Veel Nederlandse grammatica in B2, evenals nieuwe woordenschat. Ik vind de B2-les erg goed gestructureerd. In elke les kunnen we oefenen met spreken, lezen, schrijven en grammatica. Ik vind het heel leuk.
Ik hou er echter niet van om op zaterdagochtend les te hebben. En ik vind het leuk om online les te hebben, maar liever les op locatie. Ik vind meer motivatie om te studeren in de les op locatie.
Bovendien denk ik dat we meer tussentijdse toetsen zouden kunnen hebben in B2. Een toets kan voor ons allemaal nuttig zijn om de stof te herhalen .
Tot slot gebruik ik mijn Nederlands in algemene situaties, zoals in de supermarkt of een andere winkel. Ik gebruik het nog niet op het werk. Ik heb geen Nederlands nodig voor mijn baan, maar ik denk dat als mijn Nederlands beter wordt, ik meer kans heb om een andere baan te vinden in Nederland.
B2 september-december 2021 is blij met Nederlandse grammatica in de klas
Fiorella: In de B2 cursus leer ik de details van de Nederlandse grammatica die me helpen mijn schrijf- en spreekvaardigheid te verbeteren. In de les vind ik de interactie tijdens spreekoefeningen het leukst.
Ik ben erg blij met de online les, want dat maakt het makkelijker om op zaterdagochtend les te volgen – we hebben geen reistijd. Ik vind wel 9:15 zaterdagochtend wel vroeg en ik vind het niet leuk, maar ik ben er inmiddels al aan gewend.
Daarnaast zou ik graag de kleine Nederlandse grammaticadetails die we nu aan het leren zijn, willen blijven leren. Misschien veelvoorkomende Nederlandse uitdrukkingen , zodat mijn Nederlands natuurlijker klinkt.
Tot slot ben ik erg blij dat ik mijn Nederlandse vaardigheden kan gebruiken om met mijn partner en mijn collega’s te praten. Op het werk stuur ik ook Nederlandse e-mails. Bovendien ben ik er vrij zeker van dat ik meer kans heb op promotie in mijn huidige baan of een betere kans wanneer ik wil solliciteren naar een andere baan. Een B2-certificaat is een groot voordeel voor je cv!
Zonder mijn juf Margreet Kwakernaak had ik niet binnen een jaar Nederlands gesproken
Shree: Als iemand tegen me zegt dat ik goed spreek voor iemand die minder dan een jaar heeft gestudeerd, dan vertel ik dat dit niet het geval zou zijn geweest zonder mijn docent Margreet Kwakernaak. Ik heb tenslotte mijn baan gekregen omdat ik Nederlands spreek! Ik spreek Nederlands met mijn partner en met mijn klanten op het werk.
In deze B2 cursus leer ik voornamelijk grammatica en nieuwe woordenschat. Ik doe graag meer spreekoefeningen met mijn medestudenten, omdat ik denk dat het erg helpt om mijn Nederlands te verbeteren. Ik vind echter dat de klas op locatie moet zijn, ik mis die interactie in de klas.
Helaas hou ik er niet van om te lezen en in mijn eigen woorden te moeten vertellen wat ik lees. Dat komt omdat dit erg moeilijk voor me is, aangezien ik minder dan een jaar geleden met Nederlands begonnen ben.
Alles is heel goed geregeld
Eniko: In deze Nederlandse B2 klas leer ik een presentatie te geven, te vergelijken, iets te kunnen beargumenteren, iets na te vertellen, te beschrijven en ervaringen uit te wisselen. Door betere communicatie heb ik nu betere contacten met Nederlanders, zij staan meer open als je de taal spreekt. Bovendien begrijp ik meer van cultuur en gewoontes.
Ik ben helemaal tevreden met de online lessen. In het begin was ik een beetje bang, zo van: ‘Hoe ga ik dit oppakken?’, maar het gaat hartstikke goed. Communicatie, vragen stellen, materialen, zijn allemaal heel goed geregeld.
Ik vind het leuk dat ik veel grammatica kan oefenen
Zsuzsanna: Ten eerste vind ik het leuk dat ik veel grammatica kan oefenen en dat ik hulp krijg bij de spreekopdrachten. Ik vind het echter niet leuk dat het rooster met het huiswerk niet altijd klopt. Dat kan verwarrend zijn.
Ten tweede leer ik wat ik kan verwachten in het Staatsexamen NT2 Programma II en wat ik daarvoor nog moet moet oefenen. Gelukkig mis ik niets in de les.
Momenteel is mijn doel niet om een promotie of een nieuwe baan te krijgen, maar missschien een opleiding bij een hogeschool. Het Staatsexamen NT2 Programma II is nodig als je naar een Nederlandse hogeschool wilt en ik heb meer kans om te slagen met deze lessen.
To learn Dutch fast I study online
Sarais: To learn Dutch fast I study online. I can optimize the time with the lessons online because I don’t have to waste time to go to school and back home. Besides, I can be taught anywhere in the world and took my first lesson from Madrid.
Moreover, I like Suitcase talen’s teacher Margreet Kwakernaak , she is structured and puts pressure on us to learn.
However the time is a bit too short for me, which is a shame. At my previous school I had lessons three times a week, now twice. I would like to practice grammar more. I try to speak Dutch as much as possible at work.
Alina: Margreet is a professional teacher. Thank you Margreet, for your professional lessons!
Especially I like practicing with the students in the break out rooms in the online lessons. I would like to have a lot of exercises with talking.
I have expected the fast pace of learning
Magda: Firstly, I have expected the fast pace of learning. B1 at Suitcase talen because is a course for people with a higher education.
Secondly, I think it’s great that the class is online, I don’t have to travel so I have more time. As well, I think writing on the computer (not by hand) for homework on the Google Drive is a good and practical experience.
Until now I have learned Dutch myself, I have read and listened a lot and I have done the book Nederlands in Gang . But now I study online to learn Dutch fast.
Linh: Suitcase talen has online lessons, so I chose this B1. On the one hand I like the material and the organization of the homework on the Google Drive. Online class is good because it is flexible. When I cannot attend the class and ask for it in time, the teacher sends me the recording. Besides, I don’t have to travel,
On the other hand I don’t like the fast pace of the lesson.
It’s my wish to speak more and have more listening exercises. I do speak Dutch with my colleague and in the supermarket.
Inga: My first course I also did at Suitcase talen. I think the teacher is good, that’s why I now also do B1. I like this online class better than the previous class on location I didn’t like class on location but the online B1 class is comfortable and interesting. We do have to learn a lot!
I use the Dutch that I learn at work and outside.
Suitcase talen omdat ik snel mijn Nederlands wil verbeteren
Sarais: Ik kies Suitcase talen omdat ik snel mijn Nederlands wil verbeteren. Met de online les optimaliseer ik mijn tijd, want ik hoef niet te reizen. Bovendien kan ik overal ter wereld de les volgen, ik heb mijn eerste les vanuit Madrid bijgewoond.
Alleen vind ik de tijd even te kort, dat is jammer. Op mijn vorige school had ik drie keer per week les, nu twee keer. Ik wil in die tijd graag meer de grammatica oefenen. Op mijn werk probeer ik zoveel mogelijk Nederlands te praten.
Ten slotte vind ik de juf goed, zij is gestructureerd en zij legt druk op ons om te leren.
Waarom de studenten van B1 Januari-April 2020 Suitcase talen kiezen
Alina: Omdat Margreet Kwakernaak een professionele lerares is, kies ik de lessen van Suitcase talen Dank je wel Margreet, voor uw professionele lessen!
In de online lessen met Zoom vind ik het oefenen met de leerlingen in de break out rooms goed. Ik wil graag veel oefeningen met praten hebben. Ik spreek nu thuis Nederlands met mijn partner en in de supermarkt.
Cursus Nederlands B1 bij Suitcase talen
Magda: Ik doe B1 bij Suitcase talen omdat het een cursus voor mensen met een hogere opleiding is. Ik heb het hoge tempo van het leren verwacht. Bovendien vind ik het prima dat de les online is, ik hoef niet te reizen dus ik heb meer tijd. Daarnaast vind ik het schrijven op de computer (dus niet met de hand) voor het huiswerk een goede en praktische ervaring.
Tot nu toe heb ik het Nederlands zelf geleerd. Daarvoor heb ik veel gelezen en geluisterd en ik heb het boek Nederlands in Gang gedaan.
Ik vind het vooral geweldig dat we bijna altijd in het Nederlands praten. Daarentegen is soms het geluid niet goed en horen wij elkaar niet goed.
Omdat Suitcase talen online les geeft, heb ik voor deze B1-cursus gekozen
Linh: Omdat Suitcase talen heeft online lesgeeft, heb ik voor deze B1 gekozen. Ook vind ik het lesmateriaal met In zicht en Werkwoorden op Rij 2 en de organisatie van het huiswerk op de Google Drive goed. Online les is goed, want het is flexibel. Als ik niet bij de les kan zijn, vraag ik de docent de les voor me op te nemen.
Bovendien hoef ik niet te te reizen, maar ik vind de hoge snelheid van de les minder goed. Ik wil meer spreken en meer luisteroefeningen hebben.
Het Nederlands dat ik tot nu toe geleerd heb, gebruik ik met mijn collega’s en in de supermarkt.
Inga: Ik heb mijn eerste cursus bij Suitcase talen op locatie in Almere gedaan. Ik vind de docent goed, daarom doe ik nu ook B1 bij Suitcase talen. Ik vind deze online les beter dan de vorige les op locatie. Ik vond les op locatie niet leuk, maar de online B1-les is comfortabel en interessant. We moeten wel veel leren!
Het Nederlands dat ik heb geleerd, gebruik ik op mijn werk en buiten.
Zelfleren is positief. Delftse methode stimuleert de studenten zelf te leren
Tan: Zelfleren is positief. De Delftse methode stimuleert de studenten zelf te leren. Ik leer veel van Nederlandse les met de Delftse methode .
Het grootste verschil tussen de Delftse methode en de traditionele methode van taal leren, is de correctie. Normaal gesproken krijgt de leerling een opdracht en corrigeert de docent die, maar hier doen we het niet. Dat vind ik niet positief.
Voor nu geef ik de voorkeur aan de Delftse methode, omdat die flexibel is. Ik geef de voorkeur aan zelfstudie, maar ik wil ook schrijven en grammatica oefenen en ik wil meer tijd per les.
Studenten Delftse methode Module 1 januari 2021 vergelijken de Delftse methode met traditionele taalleermethoden
Sahana: Dat ik na vijf lessen een paar eenvoudige zinnen kan begrijpen en praten met mijn buren en het personeel tijdens het winkelen, is positief.
Wel moet ik steeds meer tijd investeren in leren, omdat de basis niet wordt behandeld in de Delftse methode. Bij de traditionele methode wordt alles vanaf nul aangeleerd: je krijgt het lepeltje voor lepeltje toegediend. Bij de Delftse methode moeten studenten zelf de woorden en de zinnen leren en die in de online les met elkaar oefenen.
Maar, met de Delftse methode kunnen we wel heel snel leren als de methode correct wordt gevolgd door de studenten!
De docent en het zelfleren zijn positief
Sigita: De docent en het zelfleren zijn positief. Ik vind onze lerares Margreet erg leuk en de manier waarop ze zo geduldig en effectief met ons samenwerkt. Voor mij is ze docent nummer één , ze is echt professioneel. Dank je wel, Margreet!
Wat betreft de methode: je kunt ook zelf online veel Nederlands oefenen, de audio-opnames in de e-learning zijn duidelijk en begrijpelijk. Bij deze methode moet je eerst zelfstandig werken voordat je het geleerde in de conversatieklas oefent.
Ik zou echter graag een langere les willen hebben, zodat ik langer met mijn groepsleden kan communiceren.
Guru: Ik heb geen andere taalcursussen gevolgd, dus ik kan niet goed vergelijken. Ik neem aan dat we met de traditionele methode om Nederlands te leren de basis heel goed zouden hebben geleerd.
Desalniettemin is de Delftse methode de snelste manier om eenvoudige zinnen te leren spreken.
Zelfleren met de Delftse methode is eenvoudig en intensief
Shamira: De Delftse methode is vrij rechttoe rechtaan en intensief en bij Suitcase talen ook heel interactief met andere studenten. Ik kan binnen de gestelde tijd snel Nederlands leren spreken.
Daarom zou ik de Delftse methode zeker aanbevelen, omdat we meer tijd besteden aan Nederlands met elkaar spreken en oefenen dan aan schrijven en luisteren, zoals in veel traditionele cursussen.
Melike: Allereerst is het echt een verrassing voor mij dat ik de onderwerpen kan begrijpen zonder al te veel Nederlandse grammatica te studeren.
Deze cursus is de cursus waarin ik het meest studeer en het meest leer. Als ik in dezelfde tijd naar een klassieke cursus zou gaan, zou ik niet meer kunnen leren dan in deze cursus.
Kortom, als ik twee uur per dag kan studeren, kies ik voor de Delftse methode.
Op Zoom doorgaan was een goede beslissing
Mauricio: Op Zoom doorgaan was een goede beslissing . Als Suitcase talen die beslissing niet genomen had, hadden we door Corona de cursus niet kunnen afmaken. Zoom is een goede oplossing als iemand niet naar de les kan komen. Maar als de internetverbinding soms niet van goede kwaliteit was, vond ik het soms moeilijk om alles te verstaan en ook vond ik het soms lastig om me te concentreren.
Online heb ik meer spreken, verstaan, lezen en grammatica geleerd dan op locatie, maar minder schrijven.
Ik vond het fijn dat ik thuis mocht blijven, maar ik miste het persoonlijk contact met mijn medestudenten en mijn docent. Ik vond het interessant om de eindtoetsen thuis te doen, omdat we goed voorbereid waren. Ik was daardoor minder nerveus dan bij de eerste serie toetsen.
B1 maandag/woensdag Voorjaar 2020, op locatie gestart en na de lockdown voortgezet op Zoom.
Alice: Alles bij elkaar heb ik veel geleerd, ik ben gek op Suitcase talen!
Judita: Ik heb liever les op locatie, maar doorgaan op Zoom was een goede beslissing.
Doorgaan op Zoom was een goede beslissing en beter dan helemaal niets! Ik was blij
Aza: Zowel de lessen op locatie als online waren goed georganiseerd. Doorgaan op Zoom was beter dan helemaal niets! Margreet legde alles goed uit, zoals ze dat ook in de normale lesen op locatie deed. Online heb ik wel beter leren luisteren en ik heb minder schrijven geleerd.
Ik vond het niet fijn dat we de eindtoetsen thuis moesten doen maar Suitcase talen deed tijdens de Corona-crisis alles wat ze konden doen.
Amir: het is erg makkelijk om met Zoom te werken, dit video-conferencing systeem is goed voor alle soorten vergaderingen en besprekingen. Wel hadden we soms meer bandbreedte nodig.
We werkten ook online aan alle vaardigheden, zoals in het leslokaal. Soms denk ik dat online lessen niet de beste zijn, maar dit was de enige optie.
Dank je wel Margreet, voor je uitleg en geduld!
Docent Margreet is erg goed
Phung: Docent Margreet is erg goed. De les is kort maar duidelijk. We hebben bendes huiswerk, soms ook moeilijk, maar dat helpt bij het verbeteren van mijn Nederlands.
Helaas had ik het tijdens de lockdown extreem druk en kon ik mijn lessen niet goed genoeg voorbereiden.
Ik voel me zeker
Amar: Ik voel me zeker genoeg om Nederlands te praten met wie dan ook. Na tien lessen Nederlands zijn we met Module 2 begonnen en ik vind het materiaal geweldig. Elke les heeft een onderwerp waar je uitgebreid over kunt praten.
De conversatielessen van Suitcase talen zijn perfect, maar soms zijn de een-op-een gesprekken in de break-out rooms een beetje te kort.
Ik begon Nederlands te praten en ze verstaan me – Delftse methode Module 2, November 2020
Vy: Ik begon meer Nederlands te praten met de ouders van mijn vriend en zelfs met hun honden! Ze verstaan me en we kunnen nu meer praten over verschillende dingen, wat me echt blij maakt.
Nu we in Module 2 zijn, is de groep kleiner en ik heb meer tijd om het spreken te oefenen. In de gesprekken worden meer vragen gesteld buiten het boek om,. Bovendien helpen de conversatielessen om mijn mond open te doen en te praten. Ook vergroot ik zo mijn vaardigheid om te reageren in het Nederlands.
Aan de andere kant is dit niveau moeilijker en soms vergeet ik nieuwe woorden. Bovendien weet ik nog niet goed hoe ik vragen moet stellen. Ik vind dat het in de break-out rooms makkelijker is om op vragen te reageren dan ze zelf te stellen.
Ik voel met nog niet zeker genoeg om Nederlands te spreken
Anna: Ik spreek een beetje Nederlands buiten de les: ik probeer Nederlands te spreken met mijn man. Ik vind de Delftse methode leuk, je kunt er op hoge snelheid erg veel mee leren. Ook vind ik het boek leuk en de online training die erbij hoort. Ze stimuleren me om systematisch te studeren.
Helaas is er in Module 2 niet genoeg tijd voor alle details. Ik zou willen dat de les een beetje langer was.
Irina: Ik spreek nog geen Nederlands buiten de les, want ik ben nog maar net met de Delftse methode begonnen, meteen met Module 2. In de Delftse methode waardeer ik de enorme variatie aan onderwerpen. Ik vind het bovendien fijn om in de conversatielessen met anderen Nederlands te kunnen praten.
Daarentegen vind ik het niet fijn dat de conversatielessen online zijn. Bovendien miste ik grammatica, maar ik ben heel blij dat Suitcase talen nu twee Grammatica Modules heeft toegevoegd . Ik ga daarom Grammatica Module 1 doen.
De e-learning helpt me om Nederlands te leren
Dian: De e-learning helpt me om Nederlands te leren in een kortere periode dan ik me ooit kon voorstelen. De e-learning dwingt me te focussen, wat goed is voor mijn verantwoordelijkheidsgevoel.
Uiteindelijk versterkt het mijn zelfvertrouwen om te beginnen met spreken en al doende grammatica te leren.
E- learning in de Delftse methode Module 1, november 2020
Saumya: De e-learning van de de Delftse methode helpt me omdat ik de teksten keer op keer kan beluisteren en ook de uitspraak oefenen.
Normaal begrijp ik Nederlands als ik het lees, maar ik durf niet goed te spreken. De Delftse Methode online conversatielessen helpen me om mijn geheugen te dwingen om de woorden te onthouden.
Thilini: De e-learning leidt de student stapje voor stapje verder en helpt om de lessen te oefenen. Verder leren we met de e-learning thuis zonder dat we lessen op locatie hoeven bij te wonen.
Bovendien kunnen we in de Modules A1+A2 Delftse methode online met de andere studenten Nederlands praten en met de docent uitspraak en grammatica bespreken, met extra grammatica in de Grammatica Modules Delftse methode
E-learning die helpt en online Nederlands spreken
Catalin: De lessen zijn behoorlijk interessant en we kunnen snel leren.
Ik vind het goed dat we live met iemand anders Nederlands kunnen praten, maar ik vind ook dat de tijd te kort is. Bovendien praat ik liever Nederlands met een docent dan met een student.
Raluca: Ik leer snel communiceren met deze e-learning, maar ik mis soms de docent die kan helpen.
Ook vind ik het positief dat ik Nederlands kan spreken in de online conversatieles, maar ik wil meer tijd met de docent om ons uit te leggen en te corrigeren.
In B1 leer je praten, maar het is moeilijk
Daniele: In de cursus Nederlands B1 leer je praten, maar het is moeilijk.
In B1 leer je werkwoorden en zinnen, maar ik zou meer oefening willen. Ik gebruik buiten de les wel de nieuwe woorden die ik leer.
Spreken in Nederlands B1 op locatie, sep-dec 020
Shree: Nu ik in de Cursus B1 zit, spreek ik twee uur Nederlands per dag met mijn familie.
Het belangrijkste verschil met de A2-cursus is het spreken en de grammatica. Alles is goed voor mij, maar het is moeilijk om het te gebruiken.
Sambhav: Ik gebruik het Nederlands soms, als ik met mijn collega’s praat.
Ik denk dat de grammatica van B1 moeilijk is. Ik vind alle dingen in B1 goed, maar ik wil meer spreekoefening.
Alondra: Ik kan meer met Nederlanders praten. Deze les helpt me om meer zelfvertrouwen te krijgen. Ik merk ook dat ik meer begrijpen kan.
Ik spreek Nederlands met mijn partner en mijn schoonfamilie. Ik kijk nu ook meer Nederlandse tv.
We hebben wel veel huiswerk in B1, maar het is nodig.
Carol: In B1 leer je praten. Ik gebruik het Nederlands nu bij het winkelen en met mijn buren en vrienden.
In de B1-cursus is er veel te leren en is er geen uitleg in het Engels meer, maar soms is het te snel.
Nederlands praten in Nederlands B1 Online, sep-dec 020
Kajol: Ik vind dat de spreekoefeningen in B1 leuker zijn dan in A2. Ik gebruik Nederlands als ik iets ga kopen.
Ook begrijp ik het Nederlands nu beter. Dit zal me bij mijn Inburgeringsexamen helpen.
Fiorella: Ik gebruik mijn Nederlandse vaardigheden als ik met mijn partners of collega ’s spreek. Ook als ik wat e-mail stuur in mijn werk.
Ik hou echt van de manier waarop de les in B1 online verloopt. We hebben niet alleen tijd voor spreken, maar ook voor grammatica, schrijven en lezen. En tot nu toe is er niets wat ik niet leuk vind aan de les.
De structuur is goed om de taal te leren
Pritam: De structuur van de cursussen is goed om te taal te leren, maar het tempo is te hoog.
Structuur van de cursus A1A2 Sep-Dec020 op locatie
Elena: Ik houd van naar de les gaan, ik vind het leuk. Ik kan heel veel nieuwe werkwoorden leren. Margreet is een goede docent.
Inga: Docent die goed kan uitleggen, interessante les.
Justina: Ik denk dat Suitcase talen een erg goede plaats is om de Nederlandse taal te leren.
Mamta: de atmosfeer van Suitcase talen is goed en het leslokaal ruim. Na deze cursus van vier maanden kan ik meteen het Inburgeringsexamen doen.
De les is professioneel
Rob: De les is professioneel. Ik ben erg positief over de les en hoe deze wordt gegeven door Margreet Kwakernaak. Dit is een erg goede ervaring voor mij.
Ik ben echter teleurgesteld in mezelf dat ik niet genoeg tijd heb besteed aan studeren tussen de lessen door. Ik voel me beschaamd over mijn prestaties op het examen.
Goede ervaring Delftse methode Module 1 oktober 2020
Eva: Ik geniet van de gesprekken omdat ze me helpen mijn ongemak bij het spreken te overwinnen. Ik vind het ook leuk dat onze docent Margreet de break out room binnenkomt om de verschillende gesprekken die we voeren te checken.
Helaas is er niet genoeg tijd om de grammatica op een gestructureerde manier te begrijpen. Ik zou graag op een gestructureerde manier wat meer willen leren over de grammatica en regels. Het zou ook leuk zijn om meer oefeningen te hebben om mee te oefenen.
Suitcase talen: 30 jaar Delftse methode hebben bewezen dat het mogelijk is om een taal te leren met een minimum aan grammatica. Toch verlangen sommige studenten naar meer grammatica. Suitcase talen biedt daarom twee optionele Grammatica Modules aan waarin de docent de grammatica uitlegt.
Je kunt online altijd en overal leren
Maria: Ik vind het leuk dat je online altijd en overal kunt leren. Ik vind het ook leuk dat de docent langzaam en duidelijk spreekt zodat we het goed begrijpen. De les is professioneel. De tijd voor dialogen tussen klasgenoten is niet zo lang, wat ook goed voor het onthouden is.
Over het algemeen helpen de lessen Delftse methode mij om te beginnen met spreken en niet langer bang te zijn om fouten te maken.
E-learning past in mijn dagprogramma
Adari: E-learning past in mijn dagprogramma. Het is nuttig voor mij omdat ik een erg druk programma heb, dus het was moeilijk om een cursus te vinden die de juiste timing en balans had.
In de online lessen vind ik het handig om andere personen te horen spreken. Daarnaast helpt de interpretatie plus correctie van de docent me om sneller te leren. Ook vind ik het leuk dat de hele les Nederlands gesproken wordt. Dit verhoogt de snelheid van het leren.
Over het algemeen ben ik erg positief over deze cursus.
E- learning bespaart tijd in Module 1 Delftse methode September 2020
Vy: De e-learning van de Delftse methode bespaart veel tijd om naar school te reizen voor de cursus. De e-learning past in mijn dag. Daarnaast zorgt de Delftse methode ervoor dat ik intensief studeer. Ik kan nu al wat ik in het leerboek leer, toepassen op mijn dagelijkse gesprekken.
Tot slot: mijn gevoelens over de Delftse Methode met Suitcase talen zijn positief. Ik leer veel. Ik ga door met andere modules.
Met de e-learning kunnen we leren in onze eigen comfortzone
Pritha: Met de e-learning van de Delftse methode kunnen we leren in onze eigen comfortzone. We hoeven nergens naartoe te reizen, dus die tijd wordt bespaard. Bovendien vind ik in de online lessen de manier waarop we de teksten op onze eigen manier bespreken, leuk. Het helpt me om de tekst na te vertellen die ik voor die specifieke les heb bestudeerd.
Tot slot heeft Suitcase talen de groepslessen compact en zorgvuldig samengesteld. Mijn leraar is streng maar erg behulpzaam en zij werkt met ons samen door langzaam en duidelijk te spreken.
De Delftse methode kent nauwelijks regels
Arseniy (niet op de foto): De Delftse methode leek mij veelbelovend. Het idee om naar teksten te luisteren en alleen die woorden te gebruiken die in de tekst voorkomen, stelt me in staat om geleidelijk nieuwe woorden te leren en ze onmiddellijk te gebruiken. Ik hou echter niet van het volgende met betrekking tot de Delftse Methode:
Ten eerste begint het niet bij ABC. Er zijn geen lees- of uitspraakregels in de cursus.
Suitcase talen: De e-learning laat de uitspraak van alle woorden horen. Het klopt wel dat de Delftse Methode geen geschreven regels geeft voor lezen of uitspraak.
Ten tweede wordt de grammatica op een verwarrende manier gepresenteerd. Als ik een grammaticavraag heb over iets uit de tekst, kan ik het antwoord vaak niet in het boek vinden.
Suitcase talen: Er zijn inderdaad weinig expliciete grammaticaregels in de Delftse Methode. Maar, aan het einde van elke conversatieles kan je vragen stellen aan de docent. Bovendien heeft Suitcase talen nu twee Grammatica Modules Delftse methode waarin de docent grammatica uitlegt en antwoord geeft op vragen.
Ik heb nu meer kans op promotie
Himanshu: Ik heb nu meer kans op promotie. Op mijn werk spreek ik Nederlands met mijn collega’s en mijn Nederlands wordt beter en beter.
Wat betreft les op locatie of online: Ik vind les op locatie prima, maar nu de Covid-besmettingen weer toenemen heb ik voorkeur voor online-les, zoals we die nu hebben.
Promotie met B2-zaterdagochtend, herfst 2020, eerst op locatie, na Lock down online
Lyuda: Op mijn werk probeer ik in het Nederlands te bellen. Ik heb een promotie: ik ga nu Personeelszaken doen, maar jammer genoeg met hetzelfde salaris.
Ik denk dat les op locatie productiever is dan online. Ik zat in een les op locatie die online ging tijdens de eerste Lock down. Helaas is er nu met de tweede Lock down geen betere optie dan opnieuw online gaan.
Lucy: Met mijn Nederlands hoop ik volgend jaar een baan te vinden als docent. Ik spreek nu Nederlands met mijn schoonmoeder, haar Engels is niet al te best.
Suitcase talen moet zich natuurlijk aan de Covid-19 maatregelen houden. De school heeft een goede oplossing gevonden met afstandsonderwijs. Ik ben blij dat we online konden gaan in plaats van stoppen.
Bovendien hoop ik dat ik later een betere baan kan vinden
Judita: Ik lees Nederlandse boeken, praat met mensen in winkels en met mensen in de buurt. Bovendien hoop ik dat ik later een betere baan kan vinden, ik heb nu meer kans op promotie.
Persoonlijk vind les op locatie beter dan online.
Dravvy: Ik heb geen Nederlands nodig voor mijn werk, maar ik vind het leuk om Nederlands te praten. Ik kan de mensen nu verstaan en als ik een brief krijg, begrijp ik die. Ik spreek Nederlands in de supermarkt, met mijn buren en met mijn vrouw. Ze studeert ook Nederlands en zit in de B1-cursus van Suitcase talen.
Sinds de nieuwe Covid-19 regels geef ik de voorkeur aan de online lessen die we nu hebben, boven de lessen op locatie aan het begin van de cursus. Die waren ook prima, maar dit is veiliger.
Amir: Mijn werk is niet gebaseerd op het Nederlands. Op dit moment is mijn Nederlands niet goed genoeg voor mijn baan. Meestal spreek ik Nederlands met mijn collega’s maar ik durf geen Nederlands te spreken met de klanten.
Hoe dan ook houd ik niet van online les. In de break-out rooms corrigeert de docent niet zoveel als in de les in het klaslokaal.
De docent is goed en daarom is Suitcase talen goed
Jossy:De docent is goed en daarom is Suitcase talen goed. Ik hoop dat ik veel kan leren in drie maanden.
Ik vind de online lessen net zo goed als op locatie. Daarom wil ik het liefst met de online lessen doorgaan, omdat dit me reistijd bespaart. Ik zie dus geen voordelen om over te gaan op fysieke lessen in een leslokaal.
Docent is online en offline goed voor de A1+A2-groep op dinsdag en donderdag, Zomer 2020
Andrey: Ik heb liever online les omdat ik deze online les goed genoeg georganiseerd vind om zo door te gaan. Naar de les reizen zou extra tijd kosten en ik zie daar niet de zin van zolang het nog niet toegestaan is om met de hele groep in het leslokaal te zijn.
Boven alles is deze taalschool een leuke studie-instelling met een goed en snel lesprogramma voor kennismigranten .
Kajol: Ik vind Suitcase talen geweldig, maar ik wil de les op school hebben.
Deze talenschool is goed want de docent legt goed uit
Sneha: Ik vind deze talenschool goed want de docent legt goed uit.
Eigenlijk zou ik liever persoonlijk naar de les komen, maar ik voel me ook prima in de online les. Zie Cursussen
Sunil: Suitcase talen is erg goed want de docent geeft echt goed les. Omdat ik in Lock down in India zit, wil ik dat de les online blijft.
Suitcase talen is erg professioneel en georganiseerd
Enrique: Ten eerste denk dat Suitcase talen erg professioneel en georganiseerd is. Ten tweede heb ik het liefst online les omdat het gemakkelijk voor mij is omdat ik fulltime vanuit huis werk.
Angie: Ik vind Suitcase talen goed. Het is een moeilijke taal maar ik vind de lessen leuk. Ook ik heb het liefst online les omdat ik nog thuiswerk.
Alexander: Suitcase talen is goed. Ik wil ook graag dat de lessen online blijven.
Online Nederlands leren of op locatie, beide opties zijn goed voor mij
Ali: Online Nederlands leren of op locatie: beide opties zijn goed voor mij. Maar als ik moet kiezen, heb ik liever op locatie les.
Voor mij is Suitcase talen een erg goede taalschool om Nederlands te leren. De materialen van Boom NT2 Lesmateriaal zijn bovendien heel praktisch. We zullen die zeker in ons dagelijks leven gebruiken nu we hier in Nederland wonen.
In de zomer van 2020 kon deze A1A2 groep kiezen voor online Nederlands leren of op locatie
Ursula: Wat betreft online of op locatie Nederlands leren, ben ik 50-50. In het begin was het een beetje moeilijk om aan de online lessen te wennen. Daarnaast raakten we even achter op schema, maar naar gelang de lessen verder gingen, werd het makkelijker en beter. Ik denk dat we nu precies op schema zijn.
Wel denk ik dat de niveaus van de studenten erg verschillend zijn en dat maakt het een beetje moeilijk. Ik houd erg van de manier waarop Margreet uitlegt, het is heel duidelijk en gaat heel soepel. Ook ben ik blij dat ze ons huiswerk zo gedetailleerd corrigeert.
Brigitte: Graag wil ik online doorgaan met de les omdat het makkelijk te combineren is met mijn werkschema. Maar, ik sta ook open voor leren op locatie.
Verder ben blij met het tempo van de cursus. Ik vind de cursus heel toegankelijk en goed georganiseerd, maar hij zou wel moeilijk zijn als ik niet eerder in contact was geweest met de Nederlandse taal.
Trang: Ik wil graag nog doorgaan met online Nederlands leren om te zien hoe het verder gaat met het virus.
Suitcase talen maakt een goede indruk op het gebied van het leren van de Nederlandse taal.
Fiorella: Ik zou liever persoonlijk in de les komen in plaats van online.
Wel ben ik heel blij met de lessen van Suitcase talen en ik ga zeker verder met deze taalschool. De cursus is snel en intensief dus ik kan heel snel resultaat krijgen, wat belangrijk voor mij is.
Forough: Ik vind Suitcase talen goed maar ik heb een probleem : wanneer mijn docent in één zin Nederlands en Engels spreekt, begrijp ik het niet, dus ik kan dan niet haar vragen beantwoorden. Ik moet erg oefenen.
Bedankt voor alles.
Shree:
Ik vind het leuk met Suitcase talen maar ik kan beter/makkelijker leren op locatie dan online denk ik. Daarom wil ik graag studeren op locatie in Almere.
Meer spreken online dan op locatie
Meer spreken online dan op locatie
Parimal en Chanmeet: Online spreken we meer dan op locatie en online kan je heel goed luisteren. Dat waren de voordelen toen de lockdown Suitcase talen dwong om online te gaan. Aan de andere kant had het ook nadelen: ik moest me online beter concentreren dan op locatie en we misten de gezelligheid en de sociale contacten van de lessen in het leslokaal.
Het was okay om de examens thuis te doen, er was geen verschil met examen doen in het leslokaal, behalve het spreekexamen. Ik vond dat op Zoom moeilijker dan op locatie.
B1 dinsdag/donderdag Voorjaar 2020, gestart op locatie en na de lockdown van 16 maart 2020 online.
Lyudmyla: ik ben het ermee eens dat we online meer gesproken hebben en minder geschreven dan op locatie. Zoals de meesten van mijn klas, miste ik persoonlijk contact. Voor mij was het voordeel dat ik niet hoefde te reizen en me netjes aan te kleden voor de les. Een nadeel is dat als examens thuis gedaan worden, deelnemers kunnen frauderen. En als iemand een technisch problemen heeft, is er geen docent die dat probleem ter plekke kan oplossen.
Toch ben ik Suitcase talen heel erg dankbaar dat we de cursus online konden afmaken toen op 16 maart de lockdown begon en ik bedank de taalschool daarvoor!
De overstap naar online om onze cursus te kunnen afmaken is een goed idee
Pavithra: Het grootste voordeel van online gaan was dat we door konden gaan met onze lessen Nederlands en dat we elkaar konden zien. Aan de andere kant konden we niet altijd iedereen even goed verstaan. Online heb ik meer spreken, woorden en grammatica geleerd dan op locatie, maar ik heb minder schrijven geleerd.
Ik miste de persoonlijke ontmoeting met iedereen, maar ik was ook erg blij dat ik na de les niet meer in de late avond naar huis hoefde te rijden. Wat betreft de toetsen, maakte ik me een beetje zorgen over de timing en de internetverbinding, maar alles is goed gegaan.
Ik was blij dat Suitcase talen ons de mogelijkheid gaf om de cursus met Zoom af te maken.
Online lessen zijn erg comfortabel
Sandra: Het is erg comfortabel lessen vanuit huis mee te doen en het is wat betreft tijd ook veel efficiënter dan les op locatie. Bovendien kan je uitspraak ook veel beter horen dan in het leslokaal.
Ik heb online net zoveel geleerd als op locatie, er was geen verschil voor mij wat dat betreft en thuis de toetsen doen was geen enkel probleem. Wel miste ik de informele gesprekken met mijn studiegenoten die ik op locatie wel had.
Suitcase talen heeft zich strikt aan de Corona- regels gehouden en Margreet toonde veel verantwoordelijkheid tijdens de Corona-crisis.
Lucy: Ik ben het met Sandra eens dat Suitcase talen de regels volgde en dat Margreet met de online lessen een goede oplossing vond om toch met de lessen door te gaan. Ik vond het bovendien het interessant en praktisch om de toetsen vanuit huis te doen.
Tot slot ben ik het met mijn klasgenoten eens dat we meer woorden leerden, maar minder schreven dan normaal. Maar ik was erg blij dat we zowel door konden gaan als veilig thuisblijven.
Shanshan Yang
Shanshan Yang, China, sinds 2015 in Nederland, studeerde Environmental Art Design in China en werkte daar bij een interieurontwerpbedrijf, in Nederland schildert zij thuis. Beginnerscursus Nederlands A2, voorjaar 2020
Ik vind de Suitcase talen heel goed.
Sandra Chulliparambil
Sandra Chulliparambil, India, sinds juni 2019 in Nederland. Studeerde tandheelkunde, werkt als mondhygiëniste en studeert voor haar Nederlandse tandartspapieren. Cursus Nederlands B1, voorjaar 2020
Suitcase talen is een echt goede Nederlandse taalschool. Ik zou het zeker aanbevelen!
Joshua Amissah
Joshua Amissah, Ghana, werkte daar als technicus, sinds juli 2019 in Nederland, waar hij in de foodsector werkt. Cursus Beginners A2, voorjaar 2020
Suitcase talen is goed.
Lyuda Kartseva
Lyuda Kartseva, Rusland, studeerde economie. Sinds 2015 in Nederland, werkt bij handelsfirma in ICT-hardware. Cursus Nederlands B1, voorjaar 2020
Suitcase talen heeft kleine groepen, intelligente studenten, regelmatig toetsen, is dichtbij mijn huis, termijn betalen is mogelijk, nuttige boeken.
Chanmeet Kaur
Chanmeet Kaur, India, sinds 2012 in Nederland. Werkt in ICT op de afdeling innovatie van een grote Nederlandse bank. Cursus Nederlands B1, voorjaar 2020
Ik vind Suitcase talen heel goed om te leren en nuttig. De docent zijn heel hielp (is heel hulpvaardig)
Nadine Diomande
Nadine Diomande, Ivoorkust, is sinds 2012 afwisselend in Nederland en Ivoorkust, werkzaam in eigen bedrijf in de mode- en cosmetische branche. Cursus Nederlands B1, voorjaar 2020
Ik vind dat Suitcase goed school is.
Mauricio Alvarez
Mauricio Alvarez, Guatemala, grafisch ontwerper, vanaf 2015 in Nederland. Werkt bij drukkerij. Cursus Nederlands B1, voorjaar 2020
Ik vind dat het cursus perfect is want ik leer veel en ook van het huiswerk.
Alice Barrett
Alice Barrett, Zuid-Afrika, sinds 2016 in Nederland. Werkte in eigen land als universitair docent Engels. Cursus Nederlands B1, voorjaar 2020
Ik heb al veel geleerd, ik houd van Suitcase talen!
Boban Magoc
Boban Magoc, Servië, sinds begin 2018 in Nederland. Internationaal georiënteerd, werkt bij Amerikaans bedrijf in Almere-Poort. Cursus Nederlands Beginners A2, najaar 2019
Suitcase talen is prima.
Ola Olaoye
Ola Olaoye, Nigeria, sinds 2018 in Nederland, werkt bij Nederlands warenhuis in Almere. Cursus Nederlands Beginners A2, najaar 2019
Suitcase talen geeft goed taalles en heeft goed methos voor studies and understand.
Aza Nabee
Aza Nabee, Irak, sinds december 2018 in Nederland, technisch tekenaar bij multi-bouwbedrijf. Cursus Nederlands Beginners A2, najaar 2019
Ik vind alle dingen zo leuk en zo goed!
Priya Singh
Priya Singh, India, sinds februari 2017 in Nederland. In eigen land basisschoolleraar, werkt bij een horecabedrijf in Amsterdam. Cursus Nederlands Beginners A2, najaar 2019
Suitcase talen is leuk. Ik leer schrijven, spreken, luisteren Nederlands.
Vighesh Damodharan
Vighesh Damodharan, sinds 2014 in Nederland, werkt in IT bij een internationaal fintech-bedrijf. Cursus Nederlands beginners A2, najaar 2019
Suitcase talen is definitely good for educated professionals to learn Dutch.
Lucy Marques Hackfeld
Lucy Marques Hackfeld, Portugal, sinds begin 2019 in Nederland, werkte in eigen land als taaltrainer Engels en Duits, doet in Nederland boekingen voor een internationaal bedrijf. Cursus Nederlands beginners A2, najaar 2019
It is nice to have a language school in Almere and closer to home. I’m happy with the lessons so far and my progress is noticable.
Tri Phung
Tri Phung, Vietnam, sinds 2015 in Nederland, werkt in IT bij een Nederlands IT-bedrijf. Cursus Nederlands beginners A2, najaar 2019
Ik vind de lessendocent heel goed, Het is kort maar duidelijk. Heel veel huiswerk, soms vind ik moeilijk, maar het helpt mijn taal te verbeteren.
Best thing here is we study in small groups. A lot of chances to practice language and learn of each other.
Alex Vakhmenin
Alex Vakhmenin, Oekraïne, sinds 2015 in Nederland, werkt in IT in een gezondheids start-up in Nederland. Cursus Nederlands beginners A2, najaar 2019
It would be better to have a longer break between lessons (EG Tue-Fri or Mon-Thu.
Hannah Zandbergen
Hannah Zandbergen, Verenigd Koninkrijk, sinds de zomer van 2019 in Nederland, werkte in eigen land als chartered property surveyor, is momenteel fulltime moeder. Cursus Nederlands beginners A2, najaar 2019
Margreet is een heel goed docent en de cursus is goed.
Nieves Jorge
Nieves Jorge, Spanje, sinds september 2018 in Nederland, studeerde IT, werkt als software engeneer in een internationaal bedrijf in Nederland. Cursus Nederlands B1, najaar 2019
My goal wih these lessons is to improve my listening and speaking and with only half of the lessons done now, I am closer to achieve my goal.
Natalia Marcinka
Natalia Marcinka, Polen, sinds 2013 in Nederland. Studeerde in Polen geografie, is momenteel fulltime moeder. Cursus Nederlands B1, najaar 2019
Suitcase talen is echt goed school, ik heb al veel geleerd, Suitcase talen is wat ik sinds lang tijd was op zoek naar.
Ilona Verhoef
Ilona Verhoef, Polen, sinds begin 2018 in Nederland. Master psychologie, werkt in recruitment. Cursus Nederlands B2, najaar 2019
Het is een goede cursus. Misschien kunnen we meer ‘normale’ dagelijks gesprekken hebben. Ik vind het goed dat we voorbereiden voor het examen maar ik mis het ‘normale kletsen’.
Inesa Liepaite
Inesa Liepaite, Litouwen, sinds 2003 in Nederland, wil na een hbo-opleiding verpleegkunde in de zorg gaan werken. Cursus Nederlands B2, najaar 2019
Super leuke cursus, waar ik heel goed mijn taal kan verbeteren en het NT2-examen voorbereiden.
Katerina Travkina
Katerina Travkina, Rusland, sinds 2017 In Nederland, studeerde in Rusland Toerisme en Economie en werkte in die branche. Cursus Nederlands A2, zomer 2019
I recognised great improvement in such a short time thanks to the course. Great program and very effective.
Dravvy Ramlochun
Dravvy Ramlochun, Mauritius, sinds het najaar van 2016 in Nederland, Studeerde in Mauritius Engeneering, werkt in Nederland als technical lead in een Amerikaans bedrijf. Cursus Nederlands A2, zomer 2019
Suitcase talen is een prima school. Er is een gezellige atmosfeer.
Yvonne
Yvonne, Oostenrijk, sinds 2019 in Nederland. Studeerde in Oostenrijk bedrijfseconomie, werkt in Nederland in sales en klantenservice bij een internationaal bedrijf. Cursus Nederlands A2, zomer 2019
De cursus van Suitcase talen is prima.
Michel Dieme
Michel Dieme, Senegal, sinds het najaar van 2018 in Nederland, Studeerde in Senegal Grieks en Latijn, doet in Nederland productiewerk. Cursus Nederlands A2, zomer 2019
Ik vind Suitcase talen leuk omdat ik ga goed schrijven, lezen.
Cindy van Wijk
Cindy van Wijk, Verenigde Staten, sinds 2016 in Nederland, studeerde in de VS Cosmetology, doet in Nederland productiewerk. Cursus Nederlands A2, zomer 2019
Ik vind Suitcase talen prima! Very excellent learning program!
Taiwo Adegoke
Taiwo Adegoke, Verenigde Staten, sinds najaar 2016 in Nederland, Master Marketing, werkt bij internationaal bedrijf. Cursus Nederlands A2, zomer 2019
Ik vind Suitcase talen goed.
Gary Willmot
Gary Willmot, Verenigd Koninkrijk (UK), sinds 2016 in Nederland, deelstudie MBA, werkveld logistiek. Cursus Nederlands A2, zomer 2019
Alles goed bij Suitcase talen.
Kunal Shetye
Kunal Shetye, India, sinds 2015 in Nederland, werkt in de ICT. Nederlands A2, voorjaar 2019
Ik vind Suitcase talen een goede plaats om Nederlands te leren.
Sanober Khoso
Sanober Khoso, geboren in Pakistan en opgegroeid in Iran, sinds februari 2016 in Nederland. Heeft een MBA, momenteel full-time moeder. Beginnerscursus Nederlands A2, voor jaar 2019
De Suitcase talen is erg goed voor me en ik echt veel plezier met leren. Ik hoop leren snel Nederlands te kunnen praten.
Hasmik Harutynyan
Hasmik Harutynyan, Armenië, sinds het najaar van 2018 in Nederland. Studeerde en werkte in eigen land in de farmacie. Beginnerscursus Nederlands A2, voorjaar 2019
De Suitcase talen is veel goed school. Elke keer leer ik de nieuwe dingen, woorden.
Michal Ciolskowski
Michal Ciolskowski, Polen, sinds 2017 in Nederland, werkt als onderzoeker in de chemie. Beginnerscursus Nederlands A2, voorjaar 2019
Margreet is very informative and lessons are very well organised. The course is very speedy so you need to spend a lot of time at home to do homework- which is good. However, sometimes it is difficult to keep up.
Irene Marïa Cuesta Cobo
Irene Marïa Cuesta Cobo, Spanje, biologe en fysiotherapeute, sinds september 2018 in Nederland, feeft daar cursussen in een trainingsinstituut. Beginnerscursus Nederlands A2, voorjaar 2019
Suitcase talen is een prima plaats voor leren Nederlands, Groote niveau.
Sangeeta Biswas
Sangeeta Biswas, India, sinds september 2018 in Nederland, haalde in eigen land een Masters Biotechnolgie. Beginnerscursus Nederlands A2, voorjaar 2019
Ik vind mooi Suitcase talen. Mijn docent kan prima uitleggen. Ik heb leer bitje Nederlanse to praat met buurt.
Amir Nematollah
Amir Nematollah, Iran, sinds 2018 in Nederland, werkzaam in de ICT. Cursus Nederlands Beginners, voorjaar 2019.
Ik vind het interessant en goed lerares maar twee cursus zijn niet genoeg voor mij.
Vanessa (Yunxia) Gé
Vanessa (Yunxia) Gé, China, sinds oktober 2018 in Nederland, werkt daar als accountant in Chinees bedrijf. Beginnerscursus Nederlands A2, voorjaar 2019
Ik vind Suitcase talen heeft wel iets, Ik moet oefenen hard voor spreken.
Debasish Maji
Debasish Maji, India, sinds 2016 in Nederland, werkzaam in de ICT.Cursus Nederlands A2, voorjaar 2019
Ik vind Suitcase talen is goed. Docent leert mij goed wat ik wil leren.
Sagita Pribadi
Sagita Pribadi, Indonesië, sinds 2018 in Nederland, studeerde Japans. Cursus Nederlands B2, voorjaar 2019
Ik vind Suitcase talen een goede school want we leren in kleine class.
Omar Al Latif
Omar Al Latif, was tandarts in Roemenië en werkt sinds 2017 als tandarts in Nederland. Beginnerscursus Nederlands A2, voorjaar 2019
Ik vind dat Suitcase talen is prima voor leren Nederland talen
Nadja Muuna
Nadja Muuna, geboren in Kenia, opgegroeid in Zweden, sinds 2018 in Nederland, waar zij werkt als verpleegkundige. Beginnerscursus Nederlands A2, voorjaar 2019
Suitcase talen is heel goed, maar ik wil graag milk met mijn thee astjublieft.
Emmanuel Asante Boamah
Emmanuel Asante Boamah, Ghana, sinds 2018 in Nederland, was docent in Ghana. Beginnerscursus Nederlands A2, voorjaar 2019
Suitcase talen is goed les.
Joy Anu Vellmoni
Joy Anu Vellmoni, India, sinds 2015 in Nederland, was werkzaam in de ICT. Beginnerscursus Nederlands A2, voorjaar 2019
Suitcase talen is a good school for learning Dutch language in a more structured and fast way.
Mohammad Fathini
Mohammad Fathini, Iran, sinds 2016 in Nederland, werkzaam in de ICT. Cursus Nederlands Beginners, voorjaar 2019
I think the format of Suitcase talen is good. Since I have been here for some time I knew some words, it was easier for me to adjust go the pace of the class.
Sieba Nueel
Sieba Nueel, Irak, sinds 2011 in Nederland, werkt in de kinderopvang. Cursus Nederlands B2, najaar 2018
Suitcase talen is een goede school.
Suzane Días dos Santos
Suzane Días dos Santos, sinds 2015 in Nederland, studeerde in eigen land international Business Administration Cursus Nederlands B1, najaar 2018
Ik vind de lessen bij Suitcase talen prima, dus ik wil daarmee verder gaan.
Edris Afzali
Edris Afzali, Iran, sinds najaar 2017 in Nederland, studeerde ICT in eigen land. Cursus Nederlands B1, najaar 2018
Ik vind de les is prima.
Pavithra Jayaraman
Pavithra Jayaraman, India, sinds 2014 in Nederland, studeerde in eigen land Engeneering, werkt in Nederland in kwaliteitsmanagement. Beginnerscursus Nederlands A2, najaar 2018
Ik vind Suitcase talen een prima cursus voor Nederlands leren. Margreet is een goed docent, ze maakt Nederlands leren leuk.
Mónika Foynó
Mónika Foynó, sinds juli 2018 in Nederland, Hongarije, werkte als eigen land als projectmanager bij een vereniging. Cursus Nederlands B1, najaar 2018
Ik vind Suitcase talen een prima taalschool. Ik moet heel veel leren, maar ik kan met mensen praten, zaken regelen, naar het nieuws luisteren, boeken lezen en een goede baan krijgen. Ik ben tevreden
Aneta Badrkic
Aneta Badrkic, Servië, sinds 2016 in Nederland, Master in biotechnologie, momenteel fulltime moeder. Beginnerscursus Nederlands A2, najaar 2018
Ik vind Suitcase talen heel goede school en lessen.
Lwanga Matovu
Lwanga Matovu, Uganda, since the start of 2018 in the Netherlands, works in IT. Dutch Course Beginners A2, fall 2018
Ik vind Suitcase talen heel goed. Ik hou van mijn klasgenoten en de docente!
Marga Naumovska
Marga Naumovska, Macedonië, sinds 2016 in Nederland, in eigen land biochemicus, momenteel fulltime moeder. Beginnerscursus A2, najaar 2018
The lessons are well organzed, interessant.
Duane Hinders
Duane Hinders, Verenigde Staten, sinds september 2017 in Nederland, projectleider bij de internationaal actieve Nederlandse Leprastichting. Beginnerscursus Nederlands A2, najaar 2018
Ik vind Suitcase talen heel leuk..
Valentijn Yekimovsky
Valentijn Yekimovsky, Oekraïne, sinds 2011 in Nederland, studeerde ICT in eigen land, werkt in Nederland in ICT. Beginnerscursus Nederlands A2, najaar 2018
Ik vind interessant deze lessen met een goede docent.
Kelem Beirigo Schonenberg
Kelem Beirigo Schonenberg, BrazilIë, sinds begin 2018 in Nederland, in eigen land jurist. Beginnerscursus Nederlands A2, zomer 2018
Suitcase talen is a course that aims to form students able to communicate through Nederlands language and have good tools to make it achievable.
Kholoud Alsayed
Kholoud Alsayed, Syrië, werkte in eigen land als civiel ingenieur, momenteel fulltime moeder. Cursus Nederlands B 1 zomer 2018
Ik vind Suitcase talen goed om Nederlands te leren.
Gabriel Drilea
Gabriel Drilea, Roemenië, sinds begin 2018 in Nederland, in eigen land HR-manager, marathonloper. Beginnerscursus Nederlands A2, zomer 2018
Ik findet Suitcase talen leuk.
Daria Sukahnova
Daria Sukhanova, Rusland, kwam in 2014 naar Nederland, toen als au-pair. Beginnerscursus Nederlands A2, zomer 2018
I find beginners course Suitcase talen good and serious. Every class has enough information and no ‘water’. I have more motvation now and I am less shy to speak in Dutch. Goed gedaan! Thank you!
Tomás Domïnguez Fernández
Tomás Domïnguez Fernández, geboren in Argentinië en opgegroeid in Spanje, installeert in Nederland zonnepanelen. Cursus Nederlands B1 zomer 2018
De uitleggen zijn soms een beetje te snel. Ik vind Suitcase talen prima! Online lessen zijn handig.( Als de student een keer niet naar de les kan komen, kan hij de les per Skype of Facetime volgen.)
Pornpun Thongdeecharoen
Pornpun Thongdeecharoen, Thailand, sinds begin 2018 in Nederland, Beginnerscursus Nederlands A2, zomer 2018
Suitcase talen is goed. The materials from the school are good to understand, especially for higher education- and the teacher is friendly.
Bin Xu
Bin Xu, geboren in China, werkzaam bij een Nederlands bedrijf dat wereldwijd pijpleidingen installeert. Werkte lang in Saoedi-Arabië, werktaal Engels. Cursus Nederlands B1 zomer 2018
Suitcase talen is goed, maar mijn les is tussen 19:45 en 21:45. Het is een beetje te late for me omdat ik twee kinderen heb.
Ruth van Oort
Ruth van Oort, Zuid Afrika, kwam in april 2017 naar Nederland, haalde als eerste haar rijbewijs. Cursus Nederlands B1, zomer 2018
Ik vind Suitcase talen goed, ik zal het aanbevelen!
Muhannad Alassrawy
Muhannad Alassrawy, Syrië, kwam in september 2015 naar Nederland, In eigen land civiel ingenieur, in Nederland betrokken bij een bouwproject in Almere. Cursus Nedderlands B1 zomer 2018
Ik vind dat Suitcase talen goed is, maar ik denk drie keer per week is beter dan twee keer per week.
Michelle Yau
Michelle Yau, geboren in Hongkong, werkte als purser bij een luchtvaartmaatschappij, momenteel fulltime moeder. Beginnerscursus Nederlands A2 zomer 2018
Ik vind Margreet is een heel goed docent omdat zij prima uitleggen kan. Ik vind het tempo van de les ook goed.
Reviews studenten Delftse methode
Suitcase talen studenten Nederlands met de Delftse methode zijn hoogopgeleide expats en kennismigranten